vineri, 16 februarie 2018

Timbrul românesc: „RENAȘTEREA ROMÂNIEI” ÎN PICTURĂ / “THE ROMANIAN RENAISSANCE” IN PAINTING










„RENAȘTEREA ROMÂNIEI” ÎN PICTURĂ
“THE ROMANIAN RENAISSANCE” IN PAINTING


http://romfilatelia.ro/…/co…/renasterea-romaniei-in-pictura/

Romanian:
Renașterea națională și culturală a României reprezintă un moment cu o mare încărcătură istorică, ducând la concretizarea ideii unității naționale. Cu ocazia celei de-a 170-a aniversări a Revoluției de la 1848, Romfilatelia introduce în circulație emisiunea de mărci poștale „Renașterea României” în pictură. Noua emisiune de mărci poștale va fi disponibilă începând de vineri, 16 februarie 2018, în magazinele Romfilatelia din București, Bacău, Brașov, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, precum și în magazinul nostru online: http://romfilatelia.ro/store/.
Pe timbrul cu valoarea nominală de 8 lei este reprodus tabloul Renașterea României, de Gheorghe Tattarescu.
Revoluția de la 1848 a reprezentat piatra de temelie a nașterii României. A fost momentul în care intelectualii și artiștii au conștientizat comunitatea de limbă și de cultură a teritoriilor locuite de români, începând să militeze pentru făurirea unui stat unitar. Sentimentul național s-a construit inclusiv prin creațiile pictorilor pașoptiști, care s-au inspirat din curentele artistice la modă în marile orașe din vestul Europei.
Unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai picturii pașoptiste a fost Gheorghe Tattarescu (octombrie, 1820, Focșani – 24 octombrie 1894, București). A fost nepotul pictorului de biserici Nicolae Teodorescu, primul său îndrumător în arta picturii bisericești, care, în anul 1831, a înființat la Buzău o școală de pictură bisericească, unde viitorul mare pictor este înscris ca elev, la vârsta de 11 ani. În copilărie, artistul a pictat biserici împreună cu unchiul său, fiind remarcat de episcopul Chesarie al Buzăului, care i-a oferit în 1845 o bursă la Roma. Și-a făcut studiile în atmosfera revoluționară a Romei pașoptiste, iar primele sale opere au avut o puternică încărcătură națională. Educația italiană se distinge și prin influențele aduse operei sale de iconografia creștină.
Artistul a trăit din plin atmosfera politică și culturală a timpului. Este autorul unor portrete memorabile ale liderilor pașoptiști, precum Nicolae Bălcescu, Gheorghe Magheru sau Ștefan Golescu.
În 1848, pe când se afla în Italia, a început să lucreze la un proiect artistic dedicat idealului național. Gheorghe Tattarescu a expus pentru prima dată opera la Roma, în 1850. Tabloul alegoric „Deșteptarea României” are ca semnificație renașterea țării prin știință, artă și credință. Compoziția este realizată distinct în două planuri. În partea de jos, o femeie se trezește din somn, simbol al României care își rupe lanțurile sclaviei, alături de steagul românesc, parțial desfășurat. În stânga jos, se află cornul abundenței, iar în dreapta, prin contrast, o familie de țărani săraci în fața unei colibe. Un înger ridică vălul obscurantismului, arătând, spre planul superior, simbolurile personificate ale științei, artei și credinței. În fundalul compoziției sunt figurate sugestiv Dunărea, Carpații și ruinele fostei capitale românești, Târgoviște.
Tattarescu a oferit tabloul domnitorului Barbu Știrbei, care, impresionat de darul primit, a înființat Galeria de Tablouri. Prima piesă din colecție, donație a domnitorului, a fost chiar tabloul lui Tattarescu. Între timp, Galeria a fost transformată în Pinacoteca Statului, iar mai apoi în Muzeul Național de Artă.
Opera lui Gheorghe Tattarescu, aflată astăzi în patrimoniul Muzeului Municipiului București, a avut mai multe denumiri. Inițial, autorul a menționat pânza cu titlul „Deșteptarea României”. Însă, în 1867, cu ocazia trimiterii la Expoziția Universală de la Paris, a redenumit-o „Visul României”. În 1953, când s-a înființat Casa Memorială „Gheorghe Tattarescu”, opera a intrat în patrimoniul Muzeului Municipiului București cu titlul „Renașterea României”.
Pe timbrul coliței nedantelate a emisiunii de mărci poștale, cu valoarea nominală de 15 lei, este reprodus un portret al lui Gheorghe Tattarescu din perioada senectuții, realizat în creion. Ilustrația este, probabil, o versiune intermediară a Autoportretului pe pânză, finalizat în anul 1875.
Emisiunea de mărci poștale este completată de un plic prima zi, iar ca forme de machetare au fost folosite coala de 32 de timbre, minicoala de 8 timbre+1 vinietă și colița nedantelată.

English:

The national and cultural renaissance of Romania represents a moment with a great historical burden, leading to the realization of the idea of national unity. With the occasion of the 170th anniversary of the 1848 Revolution, Romfilatelia introduces into circulation the postage stamp issue “The Romanian Renaissance” in painting. The new issue will be available on Friday, February 16th, 2018, in Romfilatelia’ own shops network in Bucharest, Bacau, Brașov, Cluj-Napoca, Iași and Timișoara and online onhttp://romfilatelia.ro/store/.
On the stamp with the face value of Lei 8, is reproduced the painting The Romanian Renaissance, by Gheorghe Tattarescu.
This year marks the 170th anniversary of the 1848 Revolution which represented the cornerstone of Romania’s birth. It was the moment when artists and intellectuals acknowledged the community of language and culture of the territories inhabited by Romanians, and began to militate to forge a unitary state. The national feeling was built even through the works of the painters of the 1848 movement, who were inspired by the artistic movements fashionable at that time in the great cities of Western Europe.
One of the most important representative painters of the 1848 movement was Gheorghe Tattarescu (October 1820, Focsani – October 24, 1894, Bucharest). He was the nephew of the church painter Nicolae Teodorescu, his first tutor in the art of church painting, who, in 1831, founded in Buzau a school for church painting, where the great future painter enrolled as a student, at the age of 11. As a child, the artist painted churches along with his uncle, and was remarked by the Chesarie Bishop of Buzau, who offered him, in 1845, a scholarship in Rome. He completed his studies in the revolutionary atmosphere of the 1848 movement in Rome, and his first works had a powerful national charge. The Italian education also distinguished itself through the influences manifested in his work by the Christian iconography.
In 1848, when he was in Italy, he started to work on an artistic project dedicated to the national ideal. Gheorghe Tattarescu exhibited the work for the first time in Rome, in 1850. “The Awakening of Romania” signifies the rebirth of the country through science, art and faith. The composition is distinctly accomplished in two planes. On the lower side, a woman wakes up from her sleep, a symbol of Romania’s birth who breaks free from the chains of slavery, next to the partially unfolded Romanian flag. Further down on the left side, there is the horn of abundance, and on the right side, by contrast, a poor peasant family in front of a hut. An angel lifts the veil of obscurantism, pointing towards the upper plane to the personified symbols of science, art and faith. The Danube, the Carpathians, and the ruins of the former Romanian capital, Targoviste, all figure suggestively in the background of the composition.
Tattarescu offered the painting to the Barbu Stirbei ruler, who, impressed by the gift received, founded The Gallery of Paintings. The first piece of the collection, donated by the ruler, was Tattarescu’s own painting. In the meanwhile, the Gallery was transformed in the State Pinacotheque, and later on, in the National Museum of Art.
Gheorghe Tattarescu’s body of work, today found in the patrimony of the Bucharest Municipality Museum, had several names. Initially, the author mentioned the canvas by the title “Romania’s Awakening”. But, in 1867, when the artwork was sent to Paris, at the Universal Exhibition, it was renamed “Romania’s Dream”. In 1953, when the Memorial House “Gheorghe Tattarescu” was founded, his work entered the patrimony of the Bucharest Municipality Museum with the title “The Renaissance of Romania”.
On the stamp of the imperforated souvenir sheet of the postage stamp, with the face value of Lei 15, is reproduced an old age penciled portrait of Gheorghe Tattarescu. The illustration is probably an intermediate version of the Self-Portrait on canvas, finalized in 1875.
The postage stamp issue is completed by a First Day Cover, as page composition there were used a sheet of 32 stamps, a minisheet of 8 stamps + 1 label and an imperforated souvenir sheet.


Sursa informaţiilor Romfilatelia.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu