miercuri, 31 mai 2017

Apariţie editorială: Personalități marcante ale evreimii clujene, de Andrei Zador


Personalități marcante ale evreimii clujene, de Andrei Zador

"Personalități marcante ale evreimii clujene"
Atunci când am vrut să încep să mă documentez asupra unor evenimente, mi‑am dat seama (înainte de 1989) că nu există aproape niciun fel de literatură istorică, memorialistică, literară, de specialitate, în domeniu. Abia după anii ’90 au început să apară și la noi scrieri despre deportarea evreilor din Cluj, apoi despre istoria comunităților clujene. Valoroase contribuții au avut Dániel Lőwy, Ladislau Gyémant, Zoltán Tibori Szabó, Lucian Nastasă Kovács, Győrgy Gaal, Francisc Pap și, în ultima vreme, Attila Gidó. Dar, la început, accesul la aceste lucrări (unele voluminoase) era destul de greu, încă nu exista epoca digitalizării și a comunicațiilor facile. (...) Revenind la istoria evreilor clujeni, după citirea pleiadei de remarcabile volume, conferințe, articole, eseuri, ceea ce cred eu că mai lipsește explicit este contribuția unor personalități marcante ale epocii care prin activitatea lor au influențat hotărâtor mersul evenimentelor.
Așa s‑a născut ideea ca datele biografice, dar mai ales acțiunile și activitățile unor lideri comunitari, să le pun cap la cap și să încerc să înjghebez o poveste a lor, de la A la Z. Activitatea acestora se regăsește, oarecum, implicit în toate lucrările amintite, care sunt de fapt lucrări de sinteză. Și aș da un exemplu; numele lui Ernő Marton este amintit (în ordine) la: sionism, publicistică, parlamentari, primărie, partide, Holocaust, Joint, acțiuni de ajutorare, etc., de cel puțin 8–10 ori. Din toate aceste informații am încercat să fac o singură evocare care să aibă un început și sfârșit. Practic din valoroase lucrări de sinteză am trecut la unele evocări punctuale. Poate că am fost prea cutezător; cititorii și timpul vor decide..- din Introducere
Pentru comenzi: comenzi@edituramega.ro


Sursa informaţiilor Editura MEGA.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu